احکام وضوی جبیره

۱۷-۱: چیزى که با آن زخم و یا عضو شکسته‌شده را مى‏بندند و دوایى که روى زخم و مانند آن مى‏گذارند جبیره نامیده مى‏شود.

۱۷-۲: اگر بتوان جبیره را برداشت و وضو گرفت و ضرری نداشته باشد، باید به صورت معمولی وضو گرفت.

۱۷-۳: اگر در مواضع شستشو، روی زخم و مانند آن باز است اما رساندن آب به آن ضرر دارد کافی است به احکامی که در وضو گفته شد، آب را به اطراف آن برساند و اگر کشیدن دست مرطوب بر آن اشکال ندارد، باید این کار را انجام دهد.

۱۷-۴: اگر در مواضع مسح، زخمی وجود دارد که روی آن باز است و رساندن آب به هر مقداری به آن ضرر دارد و آن زخم به اندازه‌ای است که نمی‌تواند مسح صحیح انجام دهد، باید پارچه‌ای پاک روی آن قرار داده و مسح را بر روی آن انجام دهد و اگر این کار هم امکان ندارد، باید تیمم کند.

۱۷-۵: اگر نمی‌تواند روی زخم را باز کرد یا باز کردن آن مشقت یا ضرر دارد ولی می‌توان بدون مشقت آب را به زخم رساند و برای آن هم ضرری ندارد، باید این کار را انجام دهد. (اگر زخم پاک است که هیچ اما اگر نجس است و می‌توان آن را پاک کرد، باید این کار را انجام داد و اگر به هر صورتی امکان ندارد، باید از این کار پرهیز کند.)

۱۷-۶: اگر نمی‌تواند روی زخم را باز کند یا باز کردن آن مشقت و ضرر دارد و نمی‌تواند آب را به زخم برساند یا رسیدن آب به زخم ضرر دارد یا زخم نجس است و نمی‌توان آن را پاک کرد اما جبیره پاک است، باید رطوبت را بر روی جبیره رساند.

۱۷-۷: در مسأله قبل، اگر جبیره نجس است و نمی‌توان روی آن را دست کشید، باید پارچه پاکی روی آن قرار داده و وضوی جبیره‌ای گرفت.

۱۷-۸: اگر جبیره حتی بر همه مواضع وضو هم باشد، باید وضوی جبیره‌ای گرفت.

۱۷-۹: کسی که جبیره پاک بر کف دست یا انگشتان اوست و رطوبت آن‌ها از آب وضو است، می‌تواند با همان رطوبت مسح کند.

۱۷-۱۰: کسی که وظیفه‌اش وضوی جبیره‌ای است، با همان وضو می‌تواند که همه کارهایی را که نیازمند وضو است انجام دهد و حتی اگر عذرش بر طرف شده باشد، تا زمانی که مبطلات وضو از او سر نزده است، نیازی به وضوی جدید نیست.

۱۷-۱۱: کسی که باید وضوی جبیره‌ای بگیرد، لازم نیست که صبر کند و می‌تواند نمازش را اول وقت بخواند و حتی اگر جبیره بر طرف شد، نیازی به اعاده وضو و نماز نیست. (علم او نسبت به بر طرف شدن جبیره یا بر طرف نشدن آن تا آخر وقت یا شک او در این مورد، تغییری در حکم ایجاد نمی‌کند.)

۱۷-۱۲: غسل جبیره‌ای هم مانند وضوب جبیره‌ای است.

۱۷-۱۳: غسل جبیره‌ای را هم می‌توان ترتیبی انجام داد و هم ارتماسی.

۱۷-۱۴: کسی که وظیفه او تیمم است و در مواضع تیمم او زخم یا دمل یا جبیره است باید تیمم جبیره‌ای کند. 

ورود به فهرست

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه